Om hvorfor ensomheden ikke altid er en dårlig ting

Jeg sidder lige nu i et tomt klasselokale, og venter på at jeg om halvanden time kan gå til næste undervisning. Vejret i dag har været ren skizofreni med skiftende sol, sne, sol igen og nu regnvejr. Der er en eller anden terapeutisk stemning, over lyden af regndråber der rammer ruderne. Det kan næsten ikke være et mere oplagt tidspunkt at få skrevet næste indlæg, som skal handle om de barrierer jeg opstiller for mig selv, og hvordan det i et mix med min oplevelse af ensomhed som udvekslingsstuderende i et andet land, påvirker min hverdag.

Som jeg skrev i forrige indlæg, kan de mange fridage hernede i Paris forekomme ensomme, hvilket ofte giver mig lyst til at tage hjem og skride fra det hele. Men, på samme tid har jeg en altgennemtrængende stædighed gemt dybt i mig, der siger, at alt jeg har ofret for at komme her, (fanme) ikke skal være for ingenting. Derfor holder jeg i.

Jeg kan nærmest høre min mors stemme sige til mig, “du skal til at bryde ud af din skal” og “kom ud over stepperne”, sætninger jeg har hørt op i gennem hele min barndom. Hvad hun i bund og grund siger, er, at den comfort zone jeg har bygget op omkring mig selv, tynger mig, og at jeg skal, som hun rigtig nok siger, bryde den og tage min egen skæbne i hænderne for at opnå mine drømme. Jeg bliver altid lidt irriteret, når hun konfronterer mig med de sætninger, men i bund og grund har hun jo ret, hvilket mødre ofte har.

Jeg har på nuværende tidspunkt fået slået fast, at skolemæssigt er opholdet en fiasko, men jeg har indtil videre heller ikke haft særlig stor succes på den sociale konto. Det har været meget svært at gøre opholdet her til en social succes, da der ikke rigtig er så mange sociale aktiviteter forbundet med skolen. Jeg har ikke så meget at gøre med de franske studerende, og har egentlig heller ikke gjort meget for at få det. Jeg snakker mest med de andre Erasmus studerende, men der er ligesom ikke rigtig det store sociale engagement. Jeg har selv stor skyld i meget af det, fordi jeg ikke selv er opsøgende, og måske tolker andre det som et tegn på, at jeg ikke er interesseret i at være social.

Jeg er som person indrettet på en måde, hvor jeg finder styrke i at være alene, fordi jeg nyder stilheden, og kan stabilisere mit sind, da jeg alene har mulighed for at bearbejde alle de indtryk, jeg får i selskab med andre. Samtidig finder jeg tryghed i at være sammen med tætte venner, særligt når jeg befinder mig i det offentlige rum, hvor jeg skal interagere med fremmede mennesker, bruger jeg mine venner til at støtte mig op ad. Hernede har jeg meget alene tid og er langt væk fra vante rammer og venner, og jeg kan mærke, at ensomheden fylder meget i min hverdag. En af årsagerne til dette er også, at jeg er på udebane, og har svært ved at få en hverdag op at køre, når jeg ikke er ”tvunget” til at forlade hjemmet de dage, hvor jeg ikke går i skole. Al den fritid skaber rum til, at bevare Freja-boblen jeg befinder mig i.  Jeg vil gerne være social, men jeg har efterhånden vendet mig til at være alene, og er kommet ind i en bølge, hvor jeg virkelig bare nyder at være mig selv og slappe af.

Så jeg spørger mig selv, hvad der skal til for, at det her projekt ender med at give profit på selvværdskontoen og samtidig lære at ”bryde ud af min skal”?

For det meste har jeg ja-hatten på, når folk spørger, om jeg har lyst til ditten eller datten, for jeg synes også det er vigtigt for min egen personlige udvikling, at tage tyrene ved hornene, selvom det ikke altid er det, jeg aller helst vil, og jeg er da også stille og roligt selv begyndt at blive bedre til at tage initiativer til aktiviteter. Jeg tænker meget over det med at bryde ud af min skal. Alligevel er der perioder, hvor jeg bare har brug for at være mig, og det er en af de ting jeg tager med mig hjem hernedefra langt væk fra kæreste, familie og venner, at være mig selv, og lære mig selv bedre at kende på den måde.

Konklusionen på dette indlæg må være, at ensomheden giver mig plads til at tænke og lære mig selv bedre at kende.

//Freja

Leave a Reply

